تحلیل و نمایش آثار هنری مطرح جهان

تحلیل و نمایش آثار هنری مطرح جهان

تحلیل و نمایش آثار هنری مطرح جهان

تحلیل و نمایش آثار هنری مطرح جهان

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

Related image
حتما شما هم در دوربین ها و یا گوشی های هوشمند خود با موردی به نام f-stop یا aperture برخورد کرده اید و برایتان سوال شده است که این اعداد اعلام شده چیست و به چه معناست؟ در این مطلب تلاش دارم شما رو به طور خلاصه با یکی از امکانات و موارد تاثیرگذار در عکاسی آشنا کنم.
حتما شما نیز درباره گشادگی دریچه لنز مطالبی شنیده اید و برایتان سوال شده است که در واقع کاربرد آن چیست؟ در واقع در لنز ها تعدادی تیغه فلزی وجود دارد که میزان نور گذرنده از لنز به سمت فیلم یا سنسور دوربین را کنترل می کند. این در واقع مانند قرنیه چشم میزان نور ورودی را کاهش یا افزایش می دهد. اما در واقع این کار بسیار سخت و پیچیده است و به همین خاطر هر چه این باز شدگی بیشتر باشد لنز ما سنگین تر و بسیار گران تر خواهد بود. به لنز هایی با امکان باز شدگی زیاد اصطلاحا لنز سریع و fast گفته می شود.

در ادامه مطلب به تاثیر این باز یا بسته بودن لنز بر روی عکس خواهیم پرداخت.


Related image

به یاد داشته باشید که نمایانگر میزان گشادگی دریچه لنز عبارت f-stop است و به صورت f/1.8 برای حالت بسیار باز f/11  برای نسبتا بسته و .... نشان داده می شود. در واقع هرچه عدد F کمتر باشد دریچه باز تر است و هرچه دریچه بسته تر باشد عدد F بزرگتر خواهد بود.

خوب سوالی که قطعا پیش می آید این است که با توجه به اینکه باز کردن دریچه لنز میزان نور عبوری را زیاد می کند پس ما باید همواره در عکاسی شب دریچه را کامل باز کنید.
جواب به این سوال هم آره است و هم نه!!!! دلیل این تفاوت در واقع تاثیر باز یا بسته کردن دریچه است. در عکاسی مفهومی به عنوان عمق میدان جواب این سوال را متفاوت میکند. فوکوس در یک دوربین بر اساس فاصله اتفاق می افتد و اجسام و سوژه و هر آنچه در یک فاصله مشخص نسبت به دوربین هستند در فوکوس قرار می گیرند. اما این فاصله دقیقا یک عدد ثابت نیست بله وقتی ما بر روی یک جسم در فاصله 2متری ما قرار دارد فوکوس میکنیم کمی قبل و بعد آن جسم نیز واضح است. این میزان قبل و بعد سوژه که در فوکوس قرار میگیرد با گشادگی دریچه لنز کنترل می شود. به طور مثال وقتی لنز ما بر روی f/2.2 تنظیم شده است میزان بسیار کمی از قبل و بعد سوژه در فوکوس است (مناسب برای عکاسی پرتره) و یا وقتی f/22 را داریم میزان قابل توجهی از قبل و بعد سوژه در فوکوس قرار دارد.

این موضوع را در ادامه با چند تصویر کاملا مشخص می کنیم.

Image result for aperture image

همین طور که در این تصویر مشخص است با دریچه باز خانه در پشت فرد محو شده است و با دریچه لنز بسته خانه کاملا مشخص است.
چند نمونه مثال دیگر نیز در درک این موضوع ما را یاری خواهد کرد.

Image result for aperture image compare

در این مورد هم وقتی f/1.8 است هم چیز غیر سوژه تار شده است.

پس همانطور که مشخص است به غیر از گران بودن لنزها که گشادگی دریچه بالایی دارند دلیل دیگری که ممکن است بازی بیش از حد لنز را برای ما غیر قابل استفاده کند امکان تار شدن بخشی از سوژه است. مثلا اگر ما در شب قصد عکاسی از یک ساختمان را داشته باشیم با باز کردن بیش از حد لنز درواقع غیر از بخشی از ساختمان اکثر بخش های آن تار خواهد شد. در ادامه یک تصویر دیگر از یک سوژه ثابت را برای شما آورده ام که بتوانید تاثیر f-stop را در عمق وضوح و عمق میدان تصویر به راحتی درک کنید.
Image result for aperture image compare

امیدوارم این مطلب کمکی به یادگیری بهتر عکاسی به شما عزیزان کرده باشد.

منبع: +


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی